I found you and you found me, together we will grow. Together we will fill our days with love from up above. My heart is yours as yours is mine - we'll never be alone. All we need is the love we share - and we'll never let it go.



Please don't copy from this blog without asking first!


21. jan. 2012

Mitt Klokkeranke prosjekt…

 

klokkeranke2Bildet er lånt fra Havenyt

Cobaea Scandes er en nydelig klatreplante som kan bli opp til hele 6 meter lang (gjennomsnittlig 3-4 m) Den kan fåes i fargene blå, hvit og rosa. Blå og hvit er kanskje de mest vanligste fargene der den hvite skal være den enkleste å få i blomst (eller blomstrer litt tidligere får man kanskje heller si) Klokkeranken blomstrer alt fra august og utover. Klue her er å få den i blomst før frosten tar den.

Jeg har nå bestilt og mottatt den blå klokkeranken, og har altså tenkt å prøve meg på denne for aller første gang. I den forbindelsen vil jeg lage en liten serie der jeg følger frøet fra begynnelse til blomstring.. (optimist ..jeg….? alltid Smilefjes) Jeg pleier å saumfare nettet når jeg oppdager nye planter som jeg har lyst til å prøve meg på. Jeg er langt i fra noen perfeksjonist, men prøver å få med meg abolutt alt av andres erfaringer for å bruke dette til å lykkes best mulig. Forventningene på topp som vanlig. Håper jeg kan dele noen av mine erfaringer med andre her. Så håper jeg at det blir noe ut av dette…!!

Dag 1.

Da klokkeranken er sein med å blomstre sier “ekspertene” at en bør begynne tildig med såingen. Claus Dalby pleier å begynne rund første uken i mars… Jeg tar ingen sjangser og begynner altså nå i dag den 21 januar! Så får jeg heller stri litt med at den/de surrer seg litt inn både her og der før de er klare til å komme ut i det fri. (De vokser ganske fort når de først strekker seg over jordskorpa)

DSC_0102

 

Her er frøene som jeg bestilte fra Rara Växter. 11 totalt som skal i jorda. Som du ser så er det litt forskjellige fargenyanser på disse frøene. Mulig ikke alle er like bra eller spiringsdyktige.. så det kan bli spennende å følge dem. Det er tre stykk som ser lyse og fine ut, så kanskje det bare blir 3 spirer (jeg håper jo selvfølgelig på 100% spiring da….kremt..) Men til en pris på SEK 15,- så er 3 bra nok det altså..

Det første som må gjøres er å legge disse i vann for å friske opp frøene litt. Jeg bruker kokt vann (bare for sikkerhets skyld) i et glass som frøene legges i.

DSC_0104

 

Her skal de ligge og godgjøre seg mens jeg finner noe annet å holde på med i mellomtiden!

En ting er viktig her… Frøene bør ikke ligge lenger enn et par timer! Grunnen er at de kan risikere å råtne i jorda senere i stedet for å spire. (dyrekjøpt erfaring fra andre som har latt frøene ligge et par dager i vann….)

Etter at diverse andre nødvendige oppgaver er ferdig (slike som husarbeid) er frøene klare til å tas opp av vannet.

DSC_0112

 

Her har jeg lagt dem på ei rist for at de skal renne fra seg. De blir litt “slimete” mens de er i vannet, men det er heeelt normalt Smilefjes som blunker

Mens de ligger å drypper av seg på risten (sil eller annet du har for hånd) gjør jeg klar frøpottene som skal bli deres hjem de neste ukene. Jeg fyller alle pottene med såjord (blandted med perlite) og setter de på et fat med høye kanter. Fyller fatet med lunket vann slik at jorden kan suge til seg den fuktigheten den trenger uten at det blir alt for vått. Husk å helle ut resten av vannet som ikke blir sugd opp..

DSC_0113

Når jeg nå er klar for å så frøet, lager jeg hull (ikke så alt for dypt) med en priklepinne. I hullet skal frøet selvfølgelig plasseres…men jeg har forstått det slik at det er viktig at frøet blir plassert i riktig retning! På høykant! Frøene er flate og de har et mønster i midten som kan se ut som et smalt blad (kjærnen). Ut fra det mønseret kan jeg lettere se hva som skal ned og hva som skal opp! Så da setter du frøet ned i hullet som om det var et blad du ville ha satt stående i jorda…. (jeg er ei som vanligvis trenger ting inn med te-skje..så derfor litt grafisk her…)

DSC_0116

Når alle frøene er plassert i hullet, tar jeg jord fra arbeidsbakken (rester etter blanding av jord og perlite) og strør over hullet, og klapper det forsiktig på plass. Dette for at jeg ikke skal presse den fuktige jorda for hardt rundt frøet. Det kan fort bli litt for tett for frøet, og da kan det risikere å råtne. De trenger like mye luft/oksygen som oss for å leve Smilefjes som blunker

Da er det bare å ta plastikk over pottene, så bærer det ad inn på badet. Det er det et godt og varmt gulv for spirene å godgjøre seg på. Og jeg regner med at i løpet av en uke eller to vil de første spirene så vidt bryte jordskorpa… da skal de på flyttefot inn til “planterommet” for å få godt med lys. Fortsettelsen følger…. Smilefjes

1 kommentar:

Margareth sa...

Ja disse er litt lunefulle i spiringen. Men jeg har alltid fått et par gode planter for det. Har aldri hatt de i vann først. Men kanskje det var lurt ja.
Både blå og hvit har blomstret lenge før august her hos meg. No worries!!
Men ja.. de blir laaaaange i planterommet. Men det gjør ingenting. :-D