I found you and you found me, together we will grow. Together we will fill our days with love from up above. My heart is yours as yours is mine - we'll never be alone. All we need is the love we share - and we'll never let it go.



Please don't copy from this blog without asking first!


14. jan. 2012

Det spirer og gror både her og der…

Hadde en liten runde i dag for å sjekke ståa blandt frøene mine. Joda, de var godt i gang med spiringa allerede !

Spirer av pellis 2012

 

Pellisene som ble sådd (har prøvd klekkemedtoden fra Hagegal’s side og det har fungket veldig bra!) Etter 3 dager var det spiring på papiret i skåla, og etter 5 dager ser de slik ut----------->

Jeg har fortsatt noen frø til “klekking” som er litt tregere enn andre, men de er godt på vei og kommer til bli satt i jorda i dag eller i morgen..

Blodbegerene er på god gli allerede. Det er noen som har spirt raskere enn andre (nå har jeg sådd fra forskjellige høstinger for å se hvilke som har best spireevne) mens andre lar vente på seg.. eller kommer ikke i det hele tatt. I alle fall så høstet jeg inn noen frø for et par dager siden og sådde dem..just in case liskom. For man vet jo alldig. Om det bare

Spirer 2 av blodbeger 2012

er disse (ca) 10 som spirer av de over 100 frøen jeg sådde i første omgang…så har jeg en reserve Smilefjes som blunker En ting har jeg erfart med disse sarte spriene… du må regne med at i opp til 50-70 % kan bukke under før de har blitt store nok til å komme ut av vekst-huset.

Uansett så er det alltid spennende å se hvor mye det blir av alle de frøene man legger i jorda. Jeg blir like overrasket hver dag jeg kjenner trangen til å titte innom spirene mine for å se hvordan det står til..om de har vokst seg større – om det snart er tid for litt prikling.

Noen nykommere i år som blir gøy å følge med på (er egentlig min manns prosjekt…kremt) er kaktusene! De har også begynt så vidt med spiringen! Spirer av kaktus 2012

Nå er ikke dette det beste bildet jeg fikk knipset av dem..men en kan jo se at det er “noe” som har dukket opp av jorden der---->

 

Liiiten rosa spire av ukjent kaktusformat. Totalt tror jeg det er 9 stykk som har spirt til nå. Men flere er på god vei!

 

Mulig jeg har vært litt tidlig ute med Bellis Perennis (strawberries & cream) men man må jo bare prøve. Det ble veldig god spiring på dem jeg sådde… ca 95 % så langt! Spirer av Bellis Perennis 2012Så jeg skal ikke klage.

Frøene var forresten veldig morsomme! Så ut som små sølv-kuler! Jeg måtte jo bare sjekke dem ut! Etter å ha skrapt bort allt det sølv/hvite belegget fant jeg et aldri så lite frø! Såå søtt da.. ufattelig at det kan bli så fine planter/blomster av nesten ingen ting! Smilefjes med åpen munn

Jeg begynner å bli litt engstelig for plassmangel her. Det er jo en god del frø-poser igjen som skal sås i mars… Kan bli interessant….

Men det var ikke bare inne det spirte til den store gullmedaljen! Da jeg tok meg en liten tur ut i hagen for å sjekke forholdene – fant jeg en haug med krokuser som presset seg igjennom den frost-kalde jorda!! Vakke det litt i det tidligste laget da? Spørs hvordan det går med de fleste løkene som ble satt i høst.. hvis det er flere som prøver å komme opp nå, og vinteren bestemmer seg for å sette inn for fult – ja da kan det kanskje by på litt problemer. Får i så tilflelle håpe på et snødekke om det er planer om noen spreng-kulde.. (tror nå hvertfall det er krokus…satt så mye rart der i høst….eehemm..)

Krokus 1 2012Krokus 2 2012

Måtte legge over et netting-dekke (av typen sekk for ved) da kattene drev å gravde dem opp …. men ser ut som om de ikke gjorde så alt for stor skade her….

4 kommentarer:

Margareth sa...

Åh så deilig når såingen er igang!!!

Margareth sa...

Så flott det spirer hos deg. Mine blodbeger har ikke spirt ennå, men det er ikke så lenge siden jeg sådde. Det er en kjekk tid vi går i møte nå med såing, spiring og prikling. Krokusspirer på denne tiden av året er vel ganske tidlig vil jeg tro, men de er noen tøffinger og klare seg sikker bra.
Flott blogg du har :-)

Sus sa...

Hvor lang tid tok det før kakusene begynte å spire?

Margareth sa...

Skal vi se.. jeg kjøpte frøene 7 januar, og de kom nok i jorda enten samme dag, eller dagen etter. Den 14 januar ser du resultatet ;-) Det tok nok ca 4-5 dager kan jeg tenke :-))